"نحوه دوچرخه سواری در ترافیک شهری"
برخی از افراد از دوچرخه سواری در ترافیک و خیابان های پر تردد می ترسند، اما ده نکته برتر وجود دارد که به شما کمک می کند تا راحت و ایمن تر در جاده و خیابان ها رکاب بزنید. طبق استاندارد بین المللی در آموزش دوچرخهسواری، که توسط وزارت حملونقل تایید شده است، چهار کارکرد اصلی در هنگام دوچرخهسواری لازم است:
مشاهده
ارتباط
اولویت
موقعیت
بیایید ببینیم که این موارد در عمل چه معنایی دارند:
1. با موقعیت خوب جاده شروع کنید.
مطمئن شوید که موقعیت قرارگیری شما در مسیر جاده و خیابان خیلی نزدیک به حاشیه نباشد.
دور ماندن از حاشیه مسیر باعث میشود بیشتر در معرض دید رانندگان قرار بگیرید و به پوششهای لغزنده فاضلاب، چالهها و زبالههای کنار خیابان ها برخورد نکنید. همچنین، اگر کسی با فاصله خیلی نزدیک از شما سبقت بگیرد، فضای بیشتری در سمت راست خود برای جابه جایی داشته باشید.
اگر نمیخواهید راننده از شما سبقت بگیرد، ممکن است نیاز داشته باشید که با فاصله بیشتری از حاشیه رکاب بزنید، البته انجام این کار ناامن است و بسته به رفتار راننده های مختلف ممکن است دچار سانحه شوید یا با ایجاد ترافیک و بلند شدن بوق ممتد ماشین های مسیر کلافه و سردرگم شوید. در صورتی که مطمعن شده اید راننده قصد جلو زدن از شما را ندارد و پشت سر شما مانده است، می توانید با تغییر مرحله به مرحله لاین حرکتی، به سمت مخالف حرکت کنید و تغییر جهت بدهید.
2. مراقب آنچه در اطرافتان است باشید!
آگاهی از جاده یک مهارت مهم برای پیشروی صحیح و ایمن است.
این به معنای توجه به سطوح ناهموار، پوشش های فاضلاب، برآمدگی های جاده، وسایل نقلیه پارک شده، چاله ها و گودال ها (که می توانند چاله ها را پنهان کنند) است. نگاه کردن به اطراف به شما کمک می کند تا برای تقاطع ها، دوربرگردان ها، چراغ های راهنمایی و غیره آماده شوید و مشکلات احتمالی را پیش بینی کنید و این به شما کمک می کند از انحراف، ترمز ناگهانی یا انجام مانورهای ناگهانی که سایر کاربران جاده پیش بینی نمی کنند، اجتناب کنید.
3. ایجاد حس انتظار
همه کاربران جاده توانایی انجام کارهایی را دارند که ممکن است انتظارش را نداشته باشید. شما نمیتوانید کاری را که دیگران انجام میدهند کنترل کنید، اما میتوانید مراقب عابران پیاده، سگها، بچهها یا رانندگانی که با موبایل حرف میزنند،باشید. عاقلانه است که خودتان هوشیارانه حرکت کنید تا بتوانید در صورت لزوم واکنش نشان دهید.
4. نیت خود را روشن کنید
سعی کنید به سایر کاربران جاده و خیابان نشان دهید که چه کاری قرار است انجام دهید.
قبل از انجام هر حرکتی، پشت سر را بررسی کنید و در صورت لزوم علامت دهید. به اندازه کافی اخطار دهید. و فقط زمانی حرکت کنید که ایمن باشد. موقعیتی را انتخاب کنید که بتواند حرکت سایر رانندگان را پیروی کند.
اگر نگران نگاه کردن به پشت سر و یا برداشتن یک دست از روی فرمان برای علامت دادن هستید، ایده خوبی است که این کار را ابتدا در محیطی امن و بدون ترافیک تمرین کنید.
5. تماس چشمی برقرار کنید.
سعی کنید با سایر کاربران خیابان ارتباط چشمی برقرار کنید، به ویژه در تقاطع ها، جاده های فرعی و دوربرگردان ها
برقراری ارتباط چشمی ممکن است به شما کمک کند متوجه شوید که آیا راننده شما را دیده است یا خیر، اما عاقلانه است که از فرضیاتی درباره میزان دقت آنها خودداری کنید. مطمئناً، اگر هیچ واکنشی مشاهده نکردید، فرض کنید که آنها شما را ندیده اند و آماده ترمز کردن یا هدایت دوچرخه در جهتی خاص باشید.
6. مراقب وسایل نقلیه بزرگ باشید.
بسیاری از وسایل نقلیه بزرگ در سمت سرنشین خود دارای نقاط کور هستند. به این معنی که اگر در سمت راست آنها دوچرخه سواری می کنید، ممکن است راننده شما را در آینه خود ندیده باشد و مانوری انجام دهد که شما را در معرض خطر جدی قرار دهد.
این بدان معنی است که هنگام نزدیک شدن به عقب خودروهای دیگر باید بسیار مراقب باشید و به عنوان یک قاعده کلی، این کار را انجام ندهید. با این حال گاهی اوقات اجتناب از آن دشوار است. برای مثال، اگر در مسیری که برای اتوبوسها، دوچرخهها و تاکسیها تعیین شده، حرکت می کنید و ترافیک ثابت است یا به سختی حرکت میکند، ممکن است به هر حال در حال عبور از سمت راست باشید.
هنگامی که در مجاورت یک وسیله نقلیه بزرگ هستید یا از عقب به یک وسیله نقلیه نزدیک می شوید، همیشه وضعیت را به دقت ارزیابی کنید. تصور اینکه راننده شما را دیده است، عاقلانه نیست. به طور مشابه، مانورهای وسایل نقلیه بزرگ می تواند نامشحص باشد: فقط به این دلیل که چیزی ندیده اید که نشان دهد یک وسیله نقلیه در شرف انحراف به راست است، به این معنی نیست که این کار را نخواهد کرد.
تا جایی که ممکن است، هنگام نزدیک شدن به چراغهای راهنمایی یا تقاطعها، در مرکز خط دوچرخهسواری کنید.
7. مراقب درهای خودروهای حاشیه باشید.
اگر فردی بدون نگاه کردن در را باز کند، شما باید قبل از اینکه به وسیله نقلیه پارک شده نزدیک می شوید، ابتدا پشت سر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ایمن است، سپس بیرون بروید. اما به طور کلی در هنگام عبور حداقل یک عرض درب بگذارید تا دچار سانحه نشوید.
8. هنگام دوچرخه سواری در تاریکی، از روشنایی و چراغ های هشدار کافی برای دیده شدن بهره ببرید.
از نظر قانونی، دوچرخه سواران ملزم به داشتن چراغ جلو و عقب هستند که بین غروب و طلوع خورشید روشن می شوند. سفید در جلو و قرمز در عقب. با این حال، اگر دید ضعیف است (مثلاً در مه) استفاده از چراغهایتان در روز نیز معقول است. اگر قصد دارید در شب دوچرخه سواری کنید، به شما توصیه می شود که در صورت عدم کارایی ست اول، یک ست یدکی همراه خود داشته باشید.
9. دستان خود را روی ترمز نگه دارید
اگر نمی توانید به سرعت دستان خود را به اهرم ترمز برسانید، ممکن است نتوانید به موقع توقف کنید. بنابراین با دستانتان درحالی که اهرم های ترمزتان را نیز لمس میکند، دوچرخه سواری کنید. معمولاً بهتر است از هر دو ترمز به طور همزمان استفاده کنید و به طور مساوی فشار وارد کنید. به عنوان مثال، اگر خیس، یخ زده یا برگ های مرطوب روی زمین وجود دارد، بیشتر مراقب باشید.
10.در آموزش های دوره ای شرکت کنید.
چه یک مبتدی یا یک دوچرخه سوار با تجربه باشید، می توانید از آموزش دوچرخه سواری که توسط یک مربی حرفه ای ارائه می شود بهره مند شوید. مربیان به شما کمک میکنند درباره دوچرخهسواری ایمن در شرایط جادهای امروزی اطلاعات بیشتری کسب کنید، به تقویت اعتماد به نفس شما کمک میکنند و هر چیزی را که در مورد آن مطمئن نیستید توضیح میدهند.